Grannfolket spelar Tjechov

ensemble 2018

Bakre raden fr v: Pertti Koistinen, Brita-Johanna Sjölind, Ingegerd Andersson, Irja Torri, Bo Färjare, Mohammad Navazani och Rolf Tennander. Främre raden fr v: Michael Anderson, Kristina Johnson, Lena Ramberg, Bodil Wiker-Åkerblom, Stefan Ahlstedt, Lilian Larnefeldt och Staffan Johnsson.

Anton Tjechovs komedi (hans egen benämning) Körsbärsträdgården har en självklar plats bland stora, odödliga klassiker. Den hade urpremiär på Moskvas Konstnärliga Teater februari 1904 i regi av Stanislavskij -skådespelarkonstens store förnyare- som gjorde om II akten till Tjechovs stora sorg. Grannfolket kommer nu att spela II akten i originalversionen!

Grannfolket har i sin uppsättning, i regi av Anna-Maria Ingerö, sökt det okonstlade, raka uttrycket och därmed befriat Körsbärsträdgården från årtiondens damm och ryskt tungsinne. Och då händer det märkliga: pjäsen blir oerhört modern, den är skriven om oss, till oss idag. Den handlar innerst inne om människans inneboende ovilja att ändra sitt sätt att leva, hur destruktivt det än må vara för henne själv och omgivningen. Lösningar till ett bättre, djupare liv finns inom räckhåll, men de är ack så besvärliga att befatta sig med. I stället tar hon lån för att kunna ha stor bostad, fint kök eller semestra i fjärran länder, hon tillbringar oändliga timmar på Facebook, pratar, dricker, äter gott och när vardagen är för grå anordnar hon en liten/stor fest för att fira – någonting. Och så rullar det på… Det finns sannerligen uns av djup, bitterljuv komik i detta!

Grannfolket är ursprungligen en finlandssvensk amatörteatergrupp som under åren har bejakat influenser från olika håll. Resultatet är en mångkulturell gruppering vars gemensamma nämnare är det svenska språket som till exempel i Körsbärsträdgården talas obehindrat med inslag av pikanta nyanser.

Handling

Godsägarinnan Ljubov Andrejevna återvänder till Ryssland efter en längre vistelse i Frankrike. Hon är luspank och lever på pengar hon och hennes bror Gajev har lånat – och lånar från en vän till familjen, köpmannen Lopachin.  Redan vid ankomsten får hon veta att godset inklusive den stora omringande körsbärsträdgården kommer att säljas på exekutiv aktion ett par månader senare för det är misskött och räntorna obetalda.

Tiden går och ingenting görs. Lopachin har konkreta förslag som skulle kunna rädda godset, men de känns besvärliga att förverkliga. I stället umgås Ljubov Andrejevna med sin bror och sina döttrar. I kretsen kring henne ingår också tjänstefolk, en guvernant, en revolutionär student och en granne i kontinuerligt behov av pengar.

Auktionen äger rum och godset säljs. Huset töms och alla reser åt vart sitt håll.

Under denna relativt enkla berättelse döljer sig ett hav av mänskliga känslor och beteenden allt från kärlek, passion, sorg och nonchalans till lättsinne och eufori.

Ensemble

Kristina Johnson – Ljubov Andrejevna (godsägarinna)

Lena Ramberg – Anja (hennes dotter)

Bodil Wiker-Åkerblom – Varja (hennes adopterade dotter)

Michael Anderson – Gajev (hennes bror)

Stefan Ahlstedt – Lopachin (köpman)

Mohammad Navazani – Trofimov (student)

Lilian Larnefeldt – Simjonova Pisjtjika (godsägarinna)

Irja Torri – Charlotta Ivanovna (guvernant)

Pertti Koistinen – Jepichodov (bokhållare)

Brita-Johanna Sjölind – Dunjasja (kammarjungfru)

Ingegerd Andersson – Firs (betjänt)

Bo Färjare – Jasja (betjänt)

Rolf Tennander – Medmänniska

Staffan Johnsson och Rolf Tennander – Stationsvärdar

Anna-Maria Ingerö – Regissör

Sinikka Kaukinen – Ljud